Волинський коледж Національного університету харчових технологій

Лекція на тему “Єзуїтське шкільництво у Луцьку”

12 вересня 2017 року Олександр Котис, відомий журналіст, краєзнавець прочитав для студентів Волинського коледжу НУХТ лекцію «Єзуїтське шкільництво у Луцьку».
Він зазначив, що коледж має давню історію, що веде свій початок з 17 століття .
У 1604 році єпископ Мартин Шишковський виступив ініціатором та фундатором заснування єзуїтського колегіуму. Цього ж року відкрили місійний дім, де почали діяти безкоштовні публічні школи. У 1607 році були виділені кошти для майбутнього колегіуму, а вже у 1608 місійна школа була реорганізована в колегіум. Згодом у 1609 р. король Сигізмунд ІІІ надав привілей на купівлю земель для будівництва костелу і нового великого колегіуму.

Проект колегіуму

Проектуванням колегіуму займався архітектор — Бенедикт Моллі. Зберігся до наших днів проект колегіуму.
Окрім духовенства кошти на спорудження виділяла волинська шляхта, магнати, прості міщани. Завдяки спільним зусиллям та довготривалій праці, з’явився будинок, де і розмістилися колегіум та бібліотека. Відкрився колегіум 1608 року, як початкова трикласна школа. Наступного року тут почав діяти клас поетики, а з 1611 року – клас риторики. Колегіум і Студії граматичні й риторичні діяли у 1608—1611 роках під ректорством Обріціуса. Чисельність учнів Луцького колегіуму вже за рік після його відкриття становила 150 чоловік. А за сім років ( на 1616р.) зросла вдвічі і становила 300 чоловік . В навчальному закладі навчались і виховувались діти з різних сімей . Були серед них православні, католики, протестанти. Викладачі навчали учнів взаєморозумінню, повазі до різних релігійних конфесій. Навчання розпочиналось зі спільної молитви. А далі викладачі проводили для учнів лекції, між якими 15 хвилин становили перерви. Навчання було безкоштовним, викладання здійснювалось на високому рівні, тому до Луцька приїжджали вчитися зі Львова, Острога та Києва.
В колегумі опановували , мови, математику, фізику, риторику, поетику, етику, моральну теологію , філософію, фехтування, танці. Найкращі серед учнів вивчали теологію. Важливу роль у той час мало питання честі. Тому учнів вчили вмінню вести риторичні розмови, вмінню відстояти свою гідність.

Князь Казимир Флоріан Чорторийський

В навчальному закладі велика увага приділялась вихованню хороших манер. В колегіумі працювали спеціально запрошені досвідчені фахівці – репетитори для вдосконалення ліцеїстів в мовах , фехтуванні, танцях і манерах Також діяв театр, для чого була відведена окрема театральна зала у приміщенні колегіуму. Колегіїсти ставили в ньому релігійні і світські вистави. Не менший успіх мали і виступи колегіальної капели.
Різнопланове навчання сприяло формуванню людей високого ґатунку, що володіють культурою спілкування, хорошими манерами і є всесторонньо обізнаними.
Усе це впливало на високий освітній рівень випускників Луцького колегіуму. Тому батьки не тільки з Волинського воєводства обирали для навчання своїх дітей саме луцький заклад.
Луцький єзуїтський колегіум був одним із найзаможніших на Волині. Тут зокрема вчився Казимир Флоріан Чарторийський, який згодом став примасом Польщі, тобто керівником польської Католицької Церкви, а в 1673-1674 роках інтеррексом Речі Посполитої, себто тимчасовим її королем.
Волинський коледж НУХТ